Výroba domácího kvašeného zelí

Výroba domácího kvašeného zelí
1.9.2016  |  Stáhnout jako PDF

Vyrobit si kysané zelí doma není vůbec složité. Stačí k tomu odhodlání, asi 2 hodiny práce a 6 týdnů trpělivého čekání na přeměnu zelí z hlávkového na kysané.

Kdo vydrží čekat, bude mít dokonalý a pravidelný přísun vitamínů pro svůj organizmus. Chuťový efekt hotového domácího kvašeného zelí je dokonalý.

Každý si připravuje kvašené zelí tak, jak má rád. Nejlepší je použít starý, vyzkoušený recept. Třeba ten, který dělala už vaše maminka a před ní už její maminka. Takové rodinné stříbro. Navíc, lidé vždy více důvěřují tomu, co si vyrobili sami.

Domácí kvašené zelí je špičková BIOPOTRAVINA.

Než začneme s výrobou zelí, dám Vám jednu radu, která vychází z mojí vlastní zkušenosti.

U nás doma připravovala domácí kvašené zelí babička s maminkou. Zelí si objednali z "konzumu" a pustili se do toho. To už je ale dávno.

Když budeme vybírat zelí, sáhneme vždy po pevné hlávce od tuzemských pěstitelů. Ta nemá mezi jednotlivými listy žádné mezery. Je výnosnější a má to také praktický význam. Do hlávky se nedostanou housenky, které po sobě zanechávají nepěknou stopu.

Zelí musí být křehké a šťavnaté, aby pustilo dostatek tekutiny, která je zcela zásadní pro celý proces mléčného kvašení.

Na přípravu domácího kvašeného zelí budeme potřebovat

  • 25 kg očištěného hlávkového zelí
  • 150 g soli
  • 80 g krupicového cukru
  • 350 g cibule nakrájené na kostičky
  • 45 g kmínu
  • 8 kusů omytých kyselých jablek, překrojených na čtvrtiny a bez jadřinců
  • 8-10 dřevnatých stonků z kopru, vypraných ve vodě

Dále si připravíme tyto pomocníky

  • Krouhač na zelí nebo-li „cetlík“
  • Kameninovou nebo dřevěnou nádobu na zelí (zvanou „kadečka“) o objemu 30 litrů
  • Vaničku na krouhané zelí
  • Kámen na zatížení zelí minimálně o hmotnosti 5-8 kg
  • Velký talíř

Než začneme zelí krouhat, připravíme si všechny potřebné suroviny i pomocníky. Zvláště si dáme záležet na naprosté čistotě všech pomocníků.

Kdo nemá možnost si sám zelí nakrouhat, v každé zelárně vám na požádání zelí nakrouhají.

Všechny výrobní pomocníky vydrhneme a důkladně umyjeme, včetně všech rukou, které budou se zelím pracovat. Hlávky zelí očistíme a přepůlíme.

Kadečka, cetlík a kámenKadečka, cetlík a kámen
Zdroj:  Marcela Hackerová

Odebereme část okrajových nepoškozených zelných listů, které nám budou sloužit na pokrytí dna nádoby a k přikrytí hotového zelí.

Košťál vykrojíme a zelí překrojíme na čtvrtiny, aby se nám hlávka lépe vkládala do jezdce na krouhači. Krouhač položíme přes vaničku a můžeme začít krouhat.

Aby zelí bylo rovnoměrně okořeněno, rozdělíme si čtvrtky zelí i ostatní suroviny na čtyři rovnoměrné množstevní části.

Postup přípravy domácího kvašeného zelí

Čistou umytou nádobu na zelí (kadečku) si na dně vysteleme rovnoměrně zelnými listy tak, aby se pokrylo celé dno kadečky.

Zelí nakrouháme na cetlíku do vaničky.

Nakrouhané zelí posolíme, posypeme cukrem, kmínem a cibulí, přidáme kopr a jablka. Všechny přísady s nakrouhaným zelím ve vaničce důkladně promícháme.

Vše důkladně promíchámeVše důkladně promícháme
Zdroj:  Marcela Hackerová

A teď honem se zelím do kádě, kterou jsme si předtím vystlali zelnými listy.

Zelí rovnoměrně rozprostřeme do kadečky a pevně jej udusáme silnýma rukama, abychom ze zelí vytěsnili všechen vzduch. Solí a tlakem rukou (někde se ještě zelí šlape) se uvolňuje buněčná šťáva.

A pokračujeme ještě s dalšími porcemi zelí a celý proces krouhání, ochucení, mačkání zelí opakujeme.

DOPORUČENÍ

V naplněné nádobě (kadečce) by mělo zůstat minimálně 15 cm volného prostoru pro vytvořenou zelnou šťávu. Kdyby nám přetekla, přišli bychom o to nejcennější a museli bychom později zelí dolévat solným roztokem (na 1 litr převařené vody 15 - 20 g soli).

Udusané zelí krásně pouští šťávu. Necháme ho 2 hodiny odpočívat a pak ještě jednou povrch promačkáme rukama.

Zelí zakryjeme připravenými zelnými listy. Na zelné listy položíme talíř, který by měl svým povrchem zakrývat co největší plochu nádoby.

Na talíř opatrně položíme kámen a zatlačíme, abychom vytěsnili vzduch. Nádobu překryjeme čistou utěrkou a zelí necháme kvasit.

Doba kvašení je přímo úměrná teplotě, ve které probíhá.

Při teplotě 15°C – 20 °C to trvá 4-8 dnů. Pak nádobu přemístíme do chladnější místnosti pod 15 °C a zelí necháme dokvasit 4-6 týdnů.

Zelí nám úspěšně kvasíZelí nám úspěšně kvasí
Zdroj:  Marcela Hackerová

V průběhu kvašení z povrchu sbíráme pěnu a minimálně jednou za týden kámen i talíř vyjmeme, pečlivě umyjeme a pak zase zpět vložíme na zelí. Asi za tři týdny hladina zelné šťávy mírně poklesne.

Pokud nám zelná šťáva nepřetekla, budeme jí mít stále dost.

Po šesti týdnech ze zelí odstraníme z vrchu kadečky všechny zelné listy.

Takto zkvašené zelí skladujeme v místnosti, která by měla mít teplotu od 0°C do 10°C. Zelí nesmí nikdy zmrznout.

Zelí průběžně kontrolujeme, talíř i kámen pravidelně umýváme a rovněž kontrolujeme hladinu zelné šťávy-zelí musí být neustále pod hladinou.

Maminka měla pro případ nedostatku tekutiny připravený takzvaný ustalovač. Byl to čirý lák z rychlokvašek, dávno snědených, a ten přilila (několik naběraček) k zelné šťávě.

V případě nedostatku tekutiny a absence láku z rychlokvašek můžeme použít 1,5 – 2% roztok kuchyňské soli (na 1 litr vody 15-20g soli).

Zkvašené zelí nám vydrží až do jarních měsíců příštího roku.

Když se v místnosti se zelím zvýší teplota nad 10°C (zejména k jaru), je nezbytné, abychom zelí přendali do čistých sklenic a umístili ho v chladničce.

Tam v temnu a pod tekutinou vydrží tak dlouho, dokud z něj nepřipravíme některý z pokrmů, které máme rádi.

Například

 

A nezapomeňte, šťáva z kysaného zelí se nikdy nevylévá. Je to obrovský zdroj vitamínů, zejména v zimních a jarních měsících.

Zelí je fenomén a neznám nikoho, kdo by řekl, že mu nechutná. Vepřovému masu báječně sluší zelí s knedlíkem. Kdybych chtěla vyjmenovat pokrmy se zelím, byl by to opravdu dlouhý seznam.

Podle starého maďarského přísloví je kysané zelí podobné kožichu - nesmí jenom zdobit, ale také hřát.

Až si vlastní zelí vyrobíte, napište mi vaše zkušenosti. Zejména budu ráda i za vaše tipy na recepty z kvašeného zelí.

  • Nový komentář
  • petr 30.10.2024 11:34
    Dobrý den, nechci zpochybňovat Váš návod, ale pro mne je cibule málo. Dávám jí asi 10:1, tj. na 25 kg zelí 2-3 kg cibule, Sůl a kmín nevážím, dávám je podle chuti.
    I kvůli "vůni" ho držím ve sklepě, je tam asi 10 dní a pěkně kvasí.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 30.10.2024 13:42
      Zdravím Vás, Petře. Ale Vy vůbec nezpochybňujete můj (respektive babiččin) návod, jak na kvašené zelí. Jen popisujete, jak to děláte Vy. Každý máme svoji cestu, jak na zelí, které chutná právě nám či vám a o to jde.
      Jen pro zajímavost jsem se mrkla do starších (chytrých) kuchařek. Tam uvádějí (Hostašová, Němec, Vlachová): na 10 kg 150 g očištěné cibule. Ale jak píšu, každý si to dělá tak, aby mu chutnalo.
      Tak ať se dílo podaří. M.
      Odpovědět
  • Martin Šimek 25.10.2024 16:49
    Dobrý den paní Hackerová.
    Zelí miluju a letos jsem se odhodlal jej poprvé udělat. Kvasím desátým dnem při pokojové teplotě v keramickém zeláku s víkem, zelí jsem zatížil klasickými keramickými těžítky (dva půlkruhy). Je to desetilitrový zelák, našlapal jsem do něj 10kg zelí, z ingrediencí mám v zelí vše co má být a i poměr je ok. Zelíčko krásně probublává, dnes jsem poprvé sejmul víko z důvodu odebrání uniklého zelí a pěny. Zkusil jsem vzorek vody a ochutnal jsem i vylovené zelí, zatím to nemá chybu. Avšak po pěně ani památky. Jakožto začátečník se Vás chci zeptat, je pěna při kvašení podmínkou? Nebo je to i bez pěny v pořádku? Předem děkuji za odpověď. Přeji pěkný den.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 26.10.2024 10:42
      Zdravím Vás, pane Šimek.
      Na Vaši otázku Vám zcela zodpovědně nemohu odpovědět a to z jediného důvodu. Já nakládám zelí do otevřeného sudu a s nakládáním zelí do sudu se žlábkem nemám zkušenosti. Obecně platí, že po dobu prvních 6 dnů by měl proběhnout bouřlivý proces kvašení a následně 5 týdnů dokvasit.
      Pokud zelí voní, zelná šťáva zprvu chutná slaně a trochu po cibuli, pak je to v pořádku. Asi po 4 týdnech by měla cibulová chuť zmizet a Ph začne klesat (šťáva začne být kyselá). Tak jste udělal pro zelí vše dobře a můžete se na něj těšit. M.
      Odpovědět
  • Petr Krchňák 13.3.2024 19:48
    Dobrý den, chtěl jsem se prosím zeptat, když jsem včera po čtyřech měsících dal zdravé zelí z kameňáku do sklenic a doplnil šťávou dva centimetry pod hrdlem a lehce dotáhl šroubovací víčka, tak do rána mi zelí začalo znovu kvasit, zelí tlačí na víčko a tím vyteklo část šťávy /pořád ještě teče a syčí/. Děkuji o váš názor.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 14.3.2024 12:16
      Zdravím Vás, pane Krchňák.
      Ve svém popisu problému jste nenapsal, v jaké teplotě jste sklenice se zelím umístil. Ze své zkušenosti bych soudila, že se už nejedná o proces kvasný, ale hnilobný (čichem i ochutnáním poznáte změnu chuti i vůně).
      Když se blíží jaro a venkovní teplota stoupá, vždy zbytek neskonzumovaného zelí vložím do sklenic OMNIA a steriluji je při teplotě 80 °C 15 minut. Sklenice twist-off na zelí nepoužívám, protože se při zavařování chovají trochu jinak (a plní se až po okraj).
      Zkuste jednu sklenici otevřít a ochutnat zelí a přivonět k němu. Bude-li se Vám zdát, že dle Vašeho uvážní je v pořádku. Zasterilujte ho tak, jak jsem výše popsala. M.
      Odpovědět
    • Petr Krchňák 14.3.2024 13:31
      Dobrý den, do sklenic jsem nacpal zelí a za šrouboval, potom jsem z nich vysál vzduch, možná byla chyba nechat sklenice v pokojové teplotě. Já nezavařuju, protože zelí ztrácí vitamíny. Snažím se u veškerého ovoce a zeleniny vysávat vzduch ze sklenic. S pozdravem Krchňák a děkuji
      Odpovědět
  • Monča 23.12.2023 21:21
    Dobrý den Marcelo,
    Nakládala jsem před 2 týdny zelí a až teď jsem si uvědomila, že jsem do něj zapomněla dát cibuli. Dá se tam ta cibule nějak dodat ? Bojím se, že bez cibule to nebude ono. Děkuji za radu.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 24.12.2023 11:09
      Zdravím Vás, Mončo.
      Já bych do kvasného procesu nezasahovala (trvá přibližně 5-6 týdnů). Ta cibule je v zelí fajn, ale po prokvašení tam není vůbec cítit-to je známka dobrého prokvašení. Pokud byste ze zelí či zelné šťávy cítila cibuli, pak zelí není ještě prokvašené.
      To je můj názor a zkušenost. Cibuli můžete přidat k zelí do salátu, do dušeného zelí, zkrátka až při přípravě pokrmu z kvašeného zelí.
      Přeji Vám krásné svátky. M.
      Odpovědět
  • Petr 18.11.2023 7:56
    Dobrý den.Chci poprosit o Váš názor.Kvasím zelí v otevřeném zeláku přesně dle Vašeho postupu.Vše zdá se je zatím v pořádku.Štávy bylo bohatě při šlapání že jsem si odlil i do flašek.Zelí pod štávou po povrch.;Ale včera po 4 dnech kvašení jsem najednou zaznamenal velký pokles štávy kdy zelí nebylo skoro už pod vodou.Vodu jsem ihned doplnil po okraj z přebytku šlapání.Ale dnes ráno při kontrole opět ubytek a voda jen po zelí.Nic nikde nepřetéká.
    Co myslíte že se děje nebo co je špatně ?
    Děkuju
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 18.11.2023 17:08
      Petře,

      máte pravdu. Letošní zelí bylo opravdu bohaté na šťávu. Jen nevím, kde jste se v mém článku dočetl o odebírání této tekutiny do lahví. O tom tam není ani zmínka, protože já to nikdy nedělám (nedělala to ani babička ani maminka).

      Všechnu šťávu ponechám v sudu. Prvních 4 až 5 dnů bouřlivého kvašení jí zelí pustí neskutečně mnoho (hladina stoupá), ale po skončení bouřlivého kvašení, začne hladina klesat a když jste ji odebral, bylo zelí "nahé" a musel jste dolévat. A pokud už nemáte zelnou šťávu, dolijte dvouprocentní solnou vodu tak, aby bylo zelí pod hladinou.
      Tak ať se zelí podaří. M.
      Odpovědět
  • Michal 2.11.2023 15:07
    Dobrý den, poctivě sbírám pěnu každý den, ale asi jsem hrábnul po týdnu do zelného listu, kterým je zeli přikryto a teď mi na hladinu vyplavává dost kousku zelí ... je potřeba tam dát nové listy a nebo musím každý den zelí sbírat z hladiny? díky M
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 3.11.2023 10:07
      Zdravím Vás, Michale.

      Unikající bublinky v kvasném procesu mohou vyplavit na hladinu kousky zelí. Ale pokud máte pocit, že plovoucího zelí je mnoho, pak bych sejmula předmět, kterým máte zelí zatížené a zelí pokryla novými, ničím neporušenými listy zelí (po 6 týdnech se horní listy stejně odstraní) a znovu zatížila.

      Tu nahromaděnou pěnu a sem-tam kousky zelí nemusíte sbírat každý den. Mám vyzkoušeno, že prvních 10 dnů kvašení sbírám děravou lžící pěnu, kousky zelí a eventuální křís 1x za 3 dny. A vždy použiji papírové utěrky a otřu s nimi vnitřní prostor mezi hladinou a okrajem sudu.Pak tento proces opakuji 1x za týden. Po šesti týdnech, kdy máme dokvašeno očistnou kůru provádím 1x za 14 dnů (omyju prkénko či velký talíř a zatěžovací předmět).

      Michale, držím palce a ať Vám zelí chutná. M.
      Odpovědět
    • Michal 4.11.2023 13:53
      Děkuji, už jsem ochutnával i štávu .... a je přímo epesní :-) .... díky za super stránky!
      Odpovědět
  • Antonín Skácel-starosta 16.10.2023 10:31
    Vynikající recept! Moc děkuji za uvedené. Přeji pěkný den .
    S pozdravem Antonín Skácel- starosta.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 17.10.2023 11:54
      Dobrý den, pane Antoníne.
      Váš komentář mě velmi potěšil. Zelí už nakládám řadu let a byla jsem u toho i když ho nakládala maminka i babička. Pokud se dodrží mnou uvedený postup a naprostá čistota, zejména u hlávek zelí (doslova vypitvat každou nečistotu, zelí rozkrájet na čtvrtky a podívat se i mezi jednotlivé lupení). Oni ti prodejci si moc se zacházením s hlávkami zelí nedělají starosti. Klidně je nabírají vidlemi (a ani nechci domyslet, kde ty vidle použili předtím) a mlátí s nimi hlava nehlava. A každému bych doporučila, aby si zelí nenechával od prodejců nakrouhat, ale nakrouhal si ho doma sám.
      Posílám pozdrav. M.
      Odpovědět
  • Alena 16.10.2023 5:35
    Zdravím a prosím o radu. Mám naloženo 10 kg zelí. Dva malé zaláky a jednou velkou, asi 3l sklenici. Vše v pořádku, až na jeden zelák, když jsem sbírala křís, voda se táhla.... Co je špatně a jak napravit? Děkuji za radu. Alena
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 17.10.2023 11:44
      Dobrý den, Aleno.
      Pokud se zelná voda "táhne", jak píšete a určitě voní jinak, než u dvou dalších nádob, pak se nakládání dostala nějaká nečistota. I přes velkou péči se to může stát. Mně se to stalo před čtyřmi roky. Jediná záchrana 25 kg zelí tehdy byla odebrat horní vrstvu zelí a tu vyhodit a následně jsem použila jedno balení DEKA (bez těch přidaných semínek) a tím nálevem jsem zelí polila. Pak už to ovšem nebylo zelí BIO, ale dalo použít. A pokud by ani tohle nepomohlo, pak se se zelím musíte rozloučit a naložit jiné. Zatím je na trhu k dostání. M.
      Odpovědět
  • Petr 5.10.2023 22:17
    Zdravím všechny zeláky,
    zelák vymyju teplou vodou a potom vytřu octem a vypláchnu, cukr nedávám - ochutná zda je zelí sladké...., zelí krouhám na robotu - vážím, sypu do vaničky, dle váhy dodám sůl + kmín, ve vaničce promíchám a drtím v rukou čím víc tím líp, nechám odpočinout 1/2 hoďky, nacpu do zeláku, rukou pěchuji, když čvachtá odeberu štávu, naplnim zelák, doleju šťávu, položím vyvařené prkénka neb díra je malá na talíř, zatížím umytou žuliho kostkou v igeliťáku ( pro sichr bakterie je sviňa) dám deklík - do žlábku převařenou vodu, 10 dní v kuchyni v teple - když rodina začne prudit něco o smradu ze zelí dám do studené místosti i dřív, po měsící sklep až do léta / zapoměl jsem listy dolů i nahoru.../potvrdilo se mi u kamarádů - čím vědečtější a komplikovaný postup tím horší výsledek.....tož asi tak...
    zelí zdar - nemocím zmar!!!
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 6.10.2023 14:46
      Zdravím Vás, Petře.
      V podstatě nakládáme stejně, akorát vy do sudu se žlábkem a já do sudu otevřeného. Zvyk je zvyk a "starého psa novým kouskům nenaučíš". Dnes jsme přivezli 28 kg zelí a v neděli půjde do sudu. S tím drcením nasoleného zelí máte naprostou pravdu, děláme to také tak. Buněčná šťáva musí ven, aby kvašení proběhlo správně. Tak ať se povede i letos. Zimu bez zelí si neumím ani představit. M.
      Odpovědět
    • Petr1 7.10.2023 8:11
      Dobrý den P. Marcelo.Chci se zeptat píšete že nakládáte zelí do nádoby bez žlábku !.Já tu mám starý krásný nepoškozený porcelánový asi ? sádelník.Chci zkusit naložit trochu zelí do něj ale nemá klasický "zelákový" žlábek.Má jen klasickou hranu která jako žlábek vypadá ale nemá tu hloubku na dolévaní.
      Prosím jak nakládáte a postupujete při nakládání do nádoby bez žlábku ? Jak doléváte ? Zatěžujete ? přikrýváte atd..
      Moc Vám děkuji Petr
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 7.10.2023 9:56
      Pane Petr,
      celý postup, jak nakládám zelí do otevřené nádoby jsem popsala ve výše uvedeném článku, stačí si ho jen přečíst. Chcete-li nakládat menší množství zelí, musíte množství surovin jen přepočítat. M.
      Odpovědět
  • Jirka 28.9.2023 5:28
    Dobrý den, paní Marcelo.
    Nejsem expert, a ani nebudu, na nakládání zelí do nádob.
    Čtu v receptech, že jejich autoři doporučují přidávat při nakládání zelí 1,5 až 2 % soli, a to by mělo být 375 až 500 gramů soli na Vámi uvedené množství 25 kg krouhaného zelí. Já do zelí dávám cca 15 gramů soli na kg krouhanky a žádný cukr. A proč tolik cukru? Ten má vliv na co, kromě vlivu na chuť?

    Děkuji předem za odpověď, rád se něco nového dozvím. Určitě Váš recept vyzkouším, ale ne na 25 kg, ale na 5 kg????
    Jirka
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 28.9.2023 10:21
      Zdravím, Jirko.
      Můj, respektive rodinný, recept na nakládání zelí jsem převzala od své maminky a poměry soli na množství zelí máme chuťově vychytané tak, aby nám chutnalo. Já jsem na tom nic neměnila. Nebyl důvod. Takových autorů, které zmiňujete, jsem za celý život poznala docela hodně (jsou to spíše teoretici nebo se chtějí při opisování receptů odlišit).
      A proč přidávám cukr. No protože ho přidávala už moje babička i moje maminka a já v tom jen pokračuji. To množství je naprosto minimalistické (3,2 g na 1 kg zelí). Babička říkala, že cukr podporuje kvašení.
      Vykvašené zelí má výbornou chuť a netvrdím to jen já, ale i ti, kterým jsem svůj recept dala a oni ho vyzkoušeli.
      Jirko, zelí si určitě naložte, nejen pro jeho mnohostranné použití, ale i pro jeho prospěšné účinky na naše zdraví. M.
      Odpovědět
  • Markéta 6.3.2023 11:13
    Dobrý den, chci příští rok opět použít stejné dřevěné prkénko (je vyrobeno z olše) na zatížení zelí v soudku. Již máme soudek prázdný, zelí je snědené , bylo výborné. Jak tedy prkénko ošetřit, abych ho mohla použít opět na podzim. Děkuji.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 6.3.2023 11:33
      Zdravím Vás, Markéto,
      já bych prkénko pořádně vydrhla kartáčkem s horkou vodou. Dřevo by se následně mělo nechat vyschnout (dát mu čas) a po vyschnutí nechat dýchat. Asi bych ho zabalila do čisté utěrky a uložila někam, kde je suché prostředí. Tam by počkalo na další podzimní použití. M.
      Odpovědět
  • Petr 4.3.2023 14:59
    Dobrý den,
    naložili jsme zelí se solí a kmínem nakrouhané do sklenic/3l/ a po týdnu jem chtěl ochutnat a na povrchu zelí jsem našel čirý slem a bublinky, které se tam tvoří . Nevím co to znamená zelí je a bylo stále pod hladinou šťávy.
    Děkuji
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 4.3.2023 18:49
      Petře, jen se zeptám, Vy jste koncem února nakládali zelí? Podle mého názoru je to dost pozdě. Aby bylo zelí dokvašené, trvá to 5-6 týdnů a pak se zvedne teplota a to zelí nemá rádo.
      Pokud kvašení probíhá tak jak má, musí mít zelí příjemnou vůni, buněčnou šťávu čirou a při ochutnání zelnou a lehce slanou. Pokud tomu tak není, něco se pokazilo. Buď je na vině zelí, které bylo hojně ošetřováno chemicky a tudíž obsahuje méně bakterií kyseliny mléčné nebo je na vině přítomná nečistota (v zelí, v lahvi na nakládání, nebo předmětech, které přišly se zelím do styku). A pokud se na zelí vytvořil šlem, pak to nesvědčí o zdárném mléčném kvašení. Byla bych na pochybách, zda bude vůbec poživatelné. M.
      Odpovědět
  • Ľubica 15.12.2022 14:49
    Jednu zajímavost .Vymačkanou vodu ze zelí jsem nalila do petek,že s ní budu dolévat zelí ve sklenicích.Voda zkvasila a je výborná, ještě jí píju. a to jsem nakládala začátkem listopadu.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 19.12.2022 11:21
      Zdravím Vás, Lubico.
      Znám chuť zkvašené zelné šťávy, protože ji v jednom (možná i ve více) obchodě v Plzni prodávají. Občas si ji koupím, umístím do ledničky a po douškách upíjím, protože to je vitamínová bomba, která posiluje imunitu.
      Letošní zelí mělo opravdu hodně buněčné šťávy, za posledních asi 15 let, co zelí nakládám, to bylo nejvíce. Zřejmě to bylo způsobeno mimořádně vlhkých a ne příliš teplým vegetačním obdobím.
      Děkuji za komentář a přeji Vám hodně zdraví. M.
      Odpovědět
  • Jana 15.11.2022 13:01
    Dobrý den, nemáte prosím také recept na křenové zelí? Babička ho vždycky dělala nějak zvlášť od toho klasického kysaného a mohlo se jíst dříve. Jinak moc děkuji za tento recept,už vloni jsme to vyzkoušeli a letos také 10kg zelí kvasí ????
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 15.11.2022 15:05
      Dobrý den, Jano.
      Musím Vás bohužel zklamat, křenové zelí jsem nikdy nenakládala a psát sem narychlo vymyšlený a neodzkoušený recept bych si nikdy nedovolila. Třeba některý z návštěvníků tohoto receptu Vám poradí, jak na křenové zelí.
      My už jsme letošní zelí "odkryli" a je výborné, krásně vykvašené. Tak ať se podaří i Vám. M.
      Odpovědět
  • Pleskot Jaroslav 14.11.2022 19:43
    Kolik nakrouhat zelí do 7l zelňáku
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 15.11.2022 10:44
      Zdravím, pane Pleskot.
      Já bych nakrouhala 5 kg zelí (netto) do sedmilitrového soudku. Soudek by něměl být plný, vždy ponechávám asi 10 cm od okraje pro případnou zelnou šťávu. M.
      Odpovědět
  • Janča 5.11.2022 9:35
    Dobrý den, zelí máme naložené 14 dní a je dost měkké, příjde mě takové trochu štiplavejší. Voda je čirá. Vyměnili jsme prkénko na přitlačení za nové, může to být tím? Vloni bylo zelí křupavé. Je mě jasné, že je ještě brzy, ale není zkažené?
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 8.11.2022 10:01
      Dobrý den Jančo,
      kdyby bylo zelí zkažené, poznala byste to čichem i chutí. A pokud je voda (buněčná zelná šťáva) čirá, pak jste určitě udělali všechno správně. To, že je zelí měkké je s největší pravděpodobností způsobeno druhem nakládaného zelí.
      A z vlastní zkušenosti jen poznamenám, že po dobu kvašení (cca 5 - 6 týdnů) by se do zelí nemělo zasahovat. Já jen odebírám vždy lžičku tekutiny ze sudu a podle chuti poznám, v jakém stádiu kvašení je. Zrovna v neděli jsem ochutnávala a šťáva je parádně kyselá a zelí velmi chutné. Připouštím, že se může stát, že je zelí měkké (stalo se mi to jednou), ale bylo to způsobeno druhem koupeného zelí. Prodejce sice tvrdil, že je zimní, ale určitě nebylo. Výměnou prkénka na přitlačení zelí jste určitě nic nepokazila. M.
      Odpovědět
  • Stáňa 25.10.2022 8:01
    Dobrý den, paní Marcelo, moc oceňuji Vaše rady, mám dotaz ke kvašení zelí. Letos jsem nakládala zelí poprvé od mládí, kdy jsem jen spolupracovala, vše bylo v režii rodičů. Bydlím v bytě, zelí mi kvasí 8 dnů v teple a měla bych ho přesunout na chladnější místo, což je v mých podmínkách zasklená lodžie. Mám keramický hrnec se žlábkem na vodu a víkem. Pokud budu zelí přesouvat na dokvašení do chladnějšího prostoru (nyní 12-15°C), nechávám je pořád přikryté jen utěrkou, nebo mohu zakrýt víkem a nalít do žlábku vodu? Zelí mám zatížené keramickým závažím, které se prodává v domácích potřebách, to zůstává pořád v hrnci, nebo jen do ukončení kvašení? Děkuji za Vaše skvělé rady. Stáňa
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 26.10.2022 11:16
      Dobrý den, Stáňo.
      Přiznám se, že jsem nevyzkoušela postup nakládání v sudu se žlábkem. Už léta nakládám zelí do otevřeného sudu. Takže kdybych zde Vám radila, kdy do žlábku vodu nalít, nebylo by to ode mne seriózní.
      Ale vycházím z jedné podstatné zkušenosti, naložené zelí musí být stále pod vlastní buněčnou šťávou, případně dolité 2% roztokem slané převařené vody (na 1 litr 20 g soli) tak, aby se k němu nedostal kyslík. Zelí mám po celou dobu (od naložení do spotřebování) zatížené velkým kamenem, s kterým po dobu prvních 6 týdnů nehýbám a na zelí, resp. do zelí nesahám. Jen sud po prvních 2 týdnech umístím do chladna a zelí nechám dokvasit (po 6 týdnech by mělo být dokvašené).
      Tedy nemohu odpovědět, zda žlábek s vodou zabezpečí vše to, co jsem výše popsala. Asi bych nechala zelí, po přemístění do chladna, zatížené, zkontrolovala, zda je pod hladinou a zkusila nalít vodu do žlábku a byla jen tichým pozorovatelem.
      Zkuste několikrát za dobu kvašení (6 týdnů) ochutnat zelnou šťávu, stačí lžička (čistou lžičkou odebrat 1x vzorek). Šťáva by měla mít zprvu trochu cibulovou chuťovou stopu, která kvašením zcela zmizí a měla by vonět. Mléčné zabarvení šťávy by po dokvašení mělo zmizet a tekutina v zelí by měla být čirá.
      Tak držím palce. M.
      Odpovědět
    • George 30.10.2022 1:50
      Pokud máte zelak se zlabkem, tak se vyprdnete na nějakou uterku a rovnou použijte ten vodní uzávěr (dejte tam to viko a nalijte vodu do zlabku). Byl vymyslen právě proto, aby mohl unikát CO2 vznikající při kvašení a zároveň se vám dovnitř nedostavaly nějaké nežádoucí bakterie či plísně. Kameny pak nemusíte věcně mýt a ušetříte si spoustu běhání kolem toho. Navíc ten cukr v tom receptu je dost pochybná ingredience - ten tam za normálních okolností (pri použití pozdnich odrud zeli vhodnych pro nakladani) rozhodně nepatří.
      Odpovědět
    • George 30.10.2022 2:10
      PS: a tu sůl, pokud možno, bez jódu ( je trochu hůř sehnatelna a dražší, ale treba v Tescu ji mívají a zas az tolik se ji tam nespotrebuje). Různé mořské a jodizovane soli v tom umějí nadělat pěknou paseku vedoucí k poněkud blátivějším výsledkům. A to jistě nikdo u kysaneho zeli nechceme ????
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 1.11.2022 9:06
      Zdravím George a děkuji za komentář k nakládání zelí do sudu se žlábkem. Nemám s tím zkušenost a jsem proto ráda, že jste svoje zkušenosti s touto technikou zde publikoval. A u té utěrky jen podotýkám, že není položena na zelí, ale slouží jen na zakrytí sudu (je položena jen přes okraje sudu). Mám dobré zkušenosti s nakládáním zelí do otevřené nádoby a Vy určitě máte dobré zkušenosti s nakládáním zelí do sudu se žlábkem. Asi bych si nikdy nedovolila napsat, že ten můj způsob je ten nejlepší. Je to jen jedna z možností. M.
      Odpovědět
    • Tonda 1.11.2022 19:14
      Plně souhlasím, cukr nedávám. Víko přikládám hned první den a do žlábku dám převařenou vodu.
      Odpovědět
    • George 2.11.2022 19:03
      Pokud nemáte zelak se zlabkem atd., je překrytí nějakým čistým platnem/utěrkou určitě velmi rozumné a funkční řešení, které snižuje riziko kontaminace. Pokud ale treba paní Stáňa má klasický zelak, je škoda nevyužít toho vodního uzávěru hned - ten totiz riziko případné kontaminace snižuje ještě mnohem výrazněji...
      Odpovědět
  • Petra 8.1.2022 18:25
    Dobrý den, dělali jsme poprvé zelí a to podle vašeho receptu. Povedlo se nám, máme radost z té spousty vitamínů...jen se chci zeptat... kamarád měl kvaš.zeli světlé a křupavé, my máme tmavší a dušení trvalo hodinu. Je to naše chyba nebo je to zelím? Velice děkuji za odpověď.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 9.1.2022 11:41
      Dobrý den, Petro.
      Z mnohaleté zkušenosti s nakládáním zelí musím konstatovat, že nikdy nevím, jak se nově naložené zelí zachová. Množství je stále stejné, přidané suroviny i postup je stejný a každý rok je zelí trochu jiné. I já mám letos zelí tvrdší a tmavší a musím ho déle vařit. Došla jsem k závěru, že je to druhem nakládaného zelí a také asi podmínkami, ve kterých rostlo. Závěrem bych řekla, že jste rozhodně nic nepokazili. Jeden rok se zelí vaří déle a další rok se nemusí vařit téměř vůbec, jak je měkké.
      Kvašení zelí je proces, který si žije svým vlastním životem a my to nemůžeme nijak ovlivnit. Vždy si říkám, když je šťáva ze zelí čirá a voní, je vše v pořádku.
      Posílám pozdrav a v nakládání zelí vytrvejte a pokud budete chtít další vitamíny, mám tady na stránkách recept na Kimčchi - vyzkoušejte ho také, nakládám ho vždy v lednu. Loni jsme ho naložili a snědli 15 kg a nedostali jsme ani obyčejnou rýmu. M.
      Odpovědět
  • Eva 24.11.2021 19:27
    Zdravím, může mi někdo poradit, zelí mi chvíli kvasilo, vyteklo trochu šťávy, ale pak jsem myslela, že je hotovo. Byla jsem covid positivní, tak jsem se chtěla jíst zdravě své kvašené zelí. Ale není dokvašené, neví někdo, co s tím mám dělat? Zůstalo slané a tvrdé.
    Předem děkuji za rady.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 25.11.2021 11:03
      Dobrý den, Evo,
      ve svém komentři nepíšete, jak dlouho je zelí naložené. Dobře prokvašené a uleželé zelí je, dle mých zkušeností, po 8 týdnech. A někdy je i po této době zelí sice kyselé, leč tuhé a musí se déle vařit. Záleží na odrůdě a množství cukru v něm obsažené.
      Píšete, že zelí je slané. Nevím, kolik jste přidávala soli, ale když je jí tam moc, kvašení probíhá pomaleji a nebo neproběhne vůbec. Když nakládáme zelí, používáme na 25 kg zelí 150 g soli (na 1 kg zelí = 6 g soli) a zelí je přiměřeně slané.
      Budete-li chtít tuto dobu naložení zkrátit, naložte si raději Kimčchi. Na mých stránkách mám recept. Tam je doba kvašení a uležení jen 10 dnů a je to naprostá probiotická a vitamínová bomba. Loni jsme s manželem za zimu snědli 15 kg tohoto úžasného, přírodně zkvašeného salátu a nedostali jsme ani obyčejnou rýmu. Je to salát na posílení imunity, píši to i v článku.
      Přeji brzké uzdravení a držte se. M.
      Odpovědět
  • Daniel Kaminský 20.10.2021 6:30
    Dobrý den.
    Prosím vás chci se zeptat.
    Zelí mám v sudu třetí týden. Vše vypadá v pořádku,.
    Myl jsem kameny tak před pěti dny a teď se dívám, voda je nad zelím čirá ale kameny pod vodou mají takový světlý šedý povlak.
    Je to v pořádku?
    Nebo je mám raději zase umýt?
    A můžu je umývat normálně pod tekoucí vodou nebo radši opláchnout v převařené vodě.
    Posledně jsem je myl pod tekoucí, jestli to nezpůsobilo ten povlak. Nebo je to normální...

    A ještě prosím vás jeden dotaz.
    Moje známá mi říkala, že zelí mívala celou zimu na chodbě v bytě v sudu ve tmě.
    A nezkazilo se.
    Můžu ho nechat taky na chodbě v bytě, kde může být kolem snad 18 stupňů?
    Děkuji moc za odpověď, D.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 20.10.2021 14:06
      Dobrý den, pan Kaminsky.
      Kameny by určitě neměly být potaženy ničím. Já bych kameny vyndala, vzala poměrně teplou vodu (abych v ní udržela ruce), do vody bych přidala jar v množství jako na nádobí, vzala kartáček a kameny pořádně vydrhla. Pak bych je položila do nějaké čisté nádoby a vroucí vodou z konvice je přelila. Po mírném oschnutí bych je vrátila do sudu. Dělám to tak roky.
      A ještě jedna rada, kameny používám stále stejné. V létě, kdy je slunečné a horké počasí, je položím na slunce a nechám je nahřávat celý den. Pak se nedají ani vzít do rukou, jak jsou horké. Říkám tomu sluneční "koupel".
      Na Váš druhý dotaz nemohu spolehlivě odpovědět, protože skladování zelí při teplotě 18°C nemám vyzkoušené. Zkuste to, ale řekla bych, že omývání kamenů na zelí musí být mnohem častější. V nejhorším případě se dá zelí přendat do sklenic a následně je uchovávat v lednici. M.
      Odpovědět
    • Daniel 20.10.2021 14:28
      Aha aha, no právě já ty kameny už měl v sudu při prvním kvašení a zelí v pohodě.
      Až teď jak jsem je před pěti dny vytáhl a myl v horké vodě jarem a pak vysušil utěrkou, tak na nich je ten povlak právě...
      Odpovědět
  • Zuzana 17.10.2021 19:20
    Dobrý den, před týdnem jsme naložili zelí df tak jak popisujete (uz několikátý rok děláme stejně). Ale už při udusávání z nej netekla téměř žádná šťáva. Zelí nebylo ani první den pod vlastní šťávou, proto jsme hned druhý den dolevali vody se solí. Dodnes doléváme a zelí stále nezačalo kvasit. Je v teple, přikryté ale nic. Můžeme kvasnému procesu nějak "pomoci"? Děkuji Z.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 18.10.2021 17:41
      Dobrý den, Zuzano.
      Když jsme nakládali svoji první zelí, skončilo to katastrofálně. Nemělo to nejdůležitější, svoji buněčnou šťávu. Po týdnu skončilo na kompostu. Chybou bylo, že jsme koupili špatné zelí, které se nehodilo na nakládání. Nepíšete, kde jste ho kupovali.
      První fáze kvašení by měla proběhnout během 3-4 dnů. Za tuto dobu je kvasinkami a různými bakteriemi spotřebováván zbývající kyslík v zelí, které vytvářejí teplo a uvolňují oxid uhličitý. Na hladině se vytvoří chomáče pěny.
      To, že tomu tak nebylo je poměrně podezřelé. Nenapsala jste ani, kolik jste přidávali do zelí soli. Další sůl jste přidávali doléváním solné vody. Mám vyzkoušeno, čím více je v zelí soli, tím probíhá kvašení pomaleji a pokud je tam soli opravdu hodně, kvašení ani nezačne.
      Mohu se tedy jen domnívat, že chyba byla ve volbě koupeného zelí a také velkém množství soli. Já bych se do zelí podívala. Zelí musí mít při kvašení svoji vůni (nenakládali jste poprvé, tak ji znáte), tekutina nesmí být kalná. V zelné vodě, při ochutnání, by měla převažovat spíše chuť cibule (teprve delším naložením klesne pH a voda bude kyselá). Ochutnejte i zelí, nesmí být hořké. A pokud se Vám bude zdát, že chuť i vůně jsou v pořádku, pak zelí nechte ještě delší časový prostor. Je to "živý organismus", který si žije svým životem. Musíte věřit, že to dobře dopadne a pokud ne, zkuste to vše znovu od začátku. Držím Vám palce. M.
      Odpovědět
    • samanka 20.11.2021 1:27
      nekvasí je tam málo soli. na 1kg je potřeba 2 deka. Pokud přidáváte ještě nějakou hmotu navíc, tak je potřeba přisolit.
      Odpovědět
  • Mirek 29.9.2021 17:21
    Zásadní není šťáva z toho zelí, ale cukry v rostlině, . . .
    A zelí vám v sudu při správné péči vydrží i 2 roky a je stále dobré . . .
    M.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 30.9.2021 11:00
      Mirku, podělte se námi všemi, kteří nakládají v domácím prostředí zelí, jak měříte jeho cukernatost?
      M.
      Odpovědět
  • Liberda Miloslav 22.3.2021 12:26
    Přeji hezký den,
    nevíte náhodou, kde bych koupil domácí kysané zelí, používám jej při léčbě cukrovky, děkuji za radu, jsem z Ostravy, mobil- 723 032 485.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 22.3.2021 14:48
      Dobrý den, pane Liberda. Ostrava je na úplně druhém konci republiky, než bydlím já, ale vzpomněla jsem si, že když jsme jeli na dovolenou do Beskyd, viděla jsem všude upoutávky na "Nošovické zelí". Mrkla jsem se jim teď na web a zjistila jsem, že kysané zelí prodávají stále.
      V nabídce mají sáčky 0,5 kg za 14,00 Kč, sáčky po 5ti kg za 25,00 Kč a kbelíky rovněž po 5ti kg za 25,00 Kč. Mají tam telefon: 558642059 a 602149241.
      Vím, že Nošovice nejsou Ostrava, ale není to daleko. Když tam zavoláte, tak Vám třeba řeknou, kam své kysané zelí do Ostravy dodávají. Držím palce. M.
      Odpovědět
    • Josef z Mostu 4.10.2021 8:41
      Po letech jsem si zelíčko naložil ,koupil jsem nakrouhané v ÚL.15 kg a mám z toho dobrý pocit že budu mít domácí produkt se kterým se budu samozásobit a případně obdaruji své blízké
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 5.10.2021 9:55
      Dobrý den, Jozefe,
      děkuji za všechny komentáře a postřehy k naloženému kvašenému zelí. My jsme ho nakládali teď v neděli společně s bratrovou rodinou. Je to tradice a když je zelí v kádi, dáme si kafíčko a koláček. Kvašené zelí je skvělé probiotikum, mnohem lepší než to draze kupované v tabletkách. Mám na stránkách ještě jeden recept na Kimčchi. Je to rovněž kvašená zelenina. Loni jsme ho s manželem snědli 15 kg a ani jeden z nás nedostal rýmu, natož ten kovid.
      Srdečně zdravím a ať se zelíčku daří. M.
      Odpovědět
  • Markéta 1.3.2021 17:06
    Dobrý den můžu zelí nakládat i v březnu ??? Nebo jenom na podzim děkuju
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 2.3.2021 10:58
      Dobrý den, Markétko. Nakládání zelí vyžaduje určité podmínky. Zelí musí obsahovat dost buněčné šťávy, čas kvašení a také chladno.
      Abyste zjistila, zda má zelí v sobě dost tekutiny, musela byste udělat nejprve test - nakrájet třeba 0,5 kg zelí, posypat ho 10 g soli, promačkat ho a nechat hodinu odstát, pak uvidíte, kolik pustilo tekutiny. Zelí, po namačkání do sudu a zatížení, musí pustit tolik tekutiny, aby zelí bylo pod hladinou.
      Pokud naložíte zelí v březnu, bude použitelné až po polovině dubna a to se bude venku oteplovat. Zvažte, zda budete mít prostor na uskladnění s teplotou pod 10 °C. A také zvažte, zda budete mít chuť na vepřo-knedlo-zelo v teplých jarních či letních měsících. Moje odpověď zní: Zelí nakládat v březnu lze, ale ..... M
      Odpovědět
    • samanka 20.11.2021 1:31
      zelí v dubnu je nesmysl, nevyplatí se práce k tomu jaký je výsledek. Zelí už nemá tu šťávu jako na podzim. V dubnu si raději kupte už vykvašené.

      Odpovědět
  • Ivana 12.2.2021 20:51
    Dobrý den ,měla bych prosím dotaz . V listopadu jsme poprvé nakládali zelí do sklenic se šroubovacím víčkem. V teple proběhl kvasný proces , voda vytékala přes vypouklá víčka . Zřejmě jsme ale hodně utlačili a bylo pak suché , dolili jsme tedy slanou převařenou vodu . Asi po čtyřech týdnech jsme přenesli do chladna . Minulý týden jsem jednu skleničku vyhodila , byla narůžovělá a páchla . Dnes jsem otevřela tři sklenice a stále probublávaly , víčka jsou nafouklá ,zelí jsem nicméně dala vařit a uvidím , co z toho bude , chuťově je takové šumivé , tak nevím kde se mohla stát chyba a jestli máte nějakou podobnou zkušenost . Velice děkuji za odpověď.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 13.2.2021 10:58
      Dobrý den, Ivano. Vaši zprávu jsem si přečetla 2x. S nakládáním zelí do sklenic nemám zkušenosti, ale chystám si to vyzkoušet. Postupovala bych následovně: Nakrouhané zelí bych promíchala se solí (na 1 kg zelí 15g soli), kmínem, koprem a pár špetkami cukru. Natlačila bych ho na těsno do sklenic tak 3-4 cm od okraje. Sklenice bych uzavřela víčky twist-off. Sklenice bych postavila na tác a nechala zelí pracovat v teple maximálně 10 dnů-spíš týden. Pak bych je otřela a nechala dokvasit v chladnu po dobu 4-5 týdnů. 4 týdny v teple, jak píšete, je strašně dlouho. Ty bublinky, které po otevření unikaly ze sklenice už nebylo kvašení, ale spíš hnilobný proces - barva zelí tomu nasvědčuje. Zkuste to ještě jednou a smenším množstvím. Já jsem svoje první zelí také vyhodila, ale neodradilo mě to. Tak držím palce. M.
      Odpovědět
  • Kamil 26.1.2021 23:54
    Ještě jednu otázku :-)
    Můžeme po skončení druhé fáze-dokvašení zelí v chladnější místnosti těch přibližně 5 týdnů zelí ponechat i nadále v kvašáku? Nemusíme hned takto dokvašené zelí cpát do sklenic a do chldničky? Rád bych vždy odebral třeba 2kg a rozdělil do sklenic, po snězení zase z kvasící kádě vybral další dávku zelí a tak dále. Přeci jen pokud člověk nechá kvasit 20 kg zelí a pak po těch zhruba 5 týdnech má celé množství někam dát-do chladničky je náročné.


    Děkuji a musím ocenit opravdu kvalitní recepty na těchto stránkách
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 27.1.2021 10:04
      to Kamil: K Vaší druhé otázce. Po dokvašení, zhruba po 6 týdnech ponechávám zelí v sudu až do dubna příštího roku, zatížené a pod hladinou. Průběžně si odebírám do litrové sklenice (tu potom umístím v kuchyni do lednice), z které vařím. Když je prázdná, tak ji doplním. Dělám to stejně, jak Vy popisujete.
      Zelí v sudu ponechávám do poloviny dubna následujícího roku. Zbytek pak nacpu do větší slenice (většinou ho moc nezbyde) a tu umístím do lednice.
      Pokud budete mít další dotazy, kontaktujte mě na emailové adrese: varimesmarcelou@seznam.cz. M.
      Odpovědět
  • Kamil 26.1.2021 23:46
    Děkuji za recept.
    Skutečně se dělá kvašené zelí dvoufázově? To znamená že první fáze asi týden v teple 20 stupňů a pak druhá fáze v chladnější místnosti kolem 5 týdnů? Já jsem dělal kvašené zelí jen jednofázově-v pokoji 20 stupňů Celsia a za 5 dní bylo zkvašeno. I mnoho receptů na internetu hovoří jen o jednom kvašení, o dokvašování v chladnější místnosti se moc nepíše
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 27.1.2021 9:54
      to Kamil: Dobrý den, Kamile. Mléčné kvašení je tak trochu alchimie. To, co jsem popsala v článku mám opakovaně vyzkoušené.
      Bouřlivé mléčné kvašení opravdu proběhne cca za týden. Zkuste pak ochutnat jednak zelnou šťávu a i kousek zelí. Ze šťávy je cítit cibule a není ani příliš kyselá a samotné zelí je tvrdé. Zkuste to zkoušet každý týden a sám uvidíte, že je potřebné, aby se zelí nechalo dozrát. 5. týden už většinou cibule není cítit a Ph šťávy klesá-zvětšuje se kyselost.
      Pokud i po 5-6 týdnech bude sud v teple, bude zcela pravděpodobné, že se začne kazit. Já, vždy v polovině dubna následujícího roku, kdy venkovní teplota ovlivňuje tu vnitřní, zbytek zkvašeného zelí přendám do větší sklenice a uložím ji do lednice, ale i tady platí, že zelí musí být ponořené pod hladinou. M.
      Odpovědět
  • jarda 2.11.2020 13:43
    zdravím z valašska, zelí dělám 50 roků, zdá se mim že na 25 kg zelí by má být více jak dáváte, já dávám na toto množství 250g, jako na uzení masa, hezký den jarda
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 2.11.2020 14:24
      to jarda: Zdravím na Valašsko, Jardo. Ve svém komentáři jste sice nenapsal o jakou surovinu se jedná, ale dovozuji si, že o sůl.
      Sůl, kromě chuti, má v zelí tu funkci, aby pomohla ze zelí uvolnit buněčnou šťávu. Šťávy jsme měli vždy dostatek a slané nám připadalo (zelí) tak akorát.
      S tou solí je to jako se vším v kuchyni, kolik lidí, tolik chutí. Proč ne, když vám přijde 250 g soli správné množství a vykvašené zelí je podle vašich chutí, pak je to v pořádku. M.
      Odpovědět
    • jarda 2.11.2020 15:16
      to marcela: děkuji, hledám nové odzkoušené recepty, vychzím z to, že na dolévání vody, má být 20g soli/1 kg, tak u nás dáváme 20 g soli/1 kg zelí,ale zkusím to Vaše jarda
      Odpovědět
    • Josef z Mostu 4.10.2021 8:56
      Já si zelíčko osolím a okmínuji- nic nevážím,jako Werich přiměřeně člověk musí mít váhu v ruce a být soudný aby to nepřehnal
      Odpovědět
    • Max 21.10.2021 5:40
      Tak 1% soli je uplne bezne u spousty receptu na zeli a uzeni.
      Pokud davate vice, je to zbytecne moc. Pokud mene, uz je to na povazenou, zapominate, ze cast soli zustane ve stave, kterou odeberete. Cibule bych taky pridal.
      Cukr se meri cukromerem, to nevite pani?
      Kedine kam davam nyni vice soli, je sunkovar, tam je ztrata vody az 25%.
      Jinak zeli drzim aai v 16 stupnich, pak klesa ve sklepe teplota a dokvasi nam v nejakych 13stupnich bez problemu. Nasledne vydrzi do jara. Letos jsem udelal dva skopky, jeden s dalsi zeleninou.
      Odpovědět
    • chalupář 22.10.2021 19:39
      Moc Vás prosím, napište mi, jak cukroměrem měříte obsah cukru v zelí? Já jsem si myslel, že obsah cukru jde cukroměrem měřit, až je cukr v roztoku (čili poměrně dlouho po naložení zelí).
      Děkuji!
      Odpovědět
    • Max 23.10.2021 16:40
      No jak? Jednoduse pane.
      Piseme zde o nakladanem zeli, tak prece z te stavy. Hehe
      Nebo snad myslite, ze se tam nasledne bude mnozstvi cukru zvysovat? Ovoce take nebude sladsi v procesu kvaseni nez bylo.
      Jinak tedy pro spravnost, pouzivam refraktometer, ktery meri zaroven i obsah alkoholu v Brics.
      Odpovědět
  • David T 1.11.2020 20:34
    Dotaz na teplotu prostoru při kvašení..
    Opravdu platí, že prvních 4-8 dní se nechává hrnec v místnosti s teplotou 15-20 stupňů? To je celkem chladná místnost. A po 84-8 dnech se dává už do zimy - pod 10 stupňů? Stačí tato teplota po týdnu od naložení na dostatečné dokvašení? Prakticky chápu, že i po celkovém dokvaseni potom už zůstává hrnec stále na stejném místě až do jara.. Je to tak? Děkuji David
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 2.11.2020 11:17
      to David T: Dobrý den Davide. Z Vašeho dotazu cítím, určité pochybnosti. Můj postup nakládání je ověřený mnoha roky. Tak, jak jsem nakládání popsala i se všemi podrobnostmi, včetně uvedených teplot platí.
      Vy ve svém dotazu zmiňujeme hrnec na nakládání. Z praxe vím, že kovový hrnec a kameninová nádoba drží a vedou teplo zcela odlišně. S nakládáním zelí do hrnce nemám zkušenosti.
      Z procesu kvašení je NEJDULEŽITĚJŠí, aby zelí v průběhu kvašení (ale i potom) bylo stále zatížené a pod buněčnou šťávou (vymačkaná tekutina ze zelí). Mléčné kvašení musí totiž proběhnout bez přítomnosti kyslíku. Pár stupňů nehraje roli. Držím palce. M.
      Odpovědět
    • David T 2.11.2020 11:35
      Děkuji za potvrzení. Ano, já mám samozřejmě tu originální kameninovou nádobu, od táty. Je skoro jako nová. Na teplotu jsem se ptal proto, že vloni se nám tam také dělala na povrchu plíseň, měli jsme zatíženo čistými prkynky a kamenem, zelí bylo potopeni.. Tak nevím, čím to mohlo být.. Možná jsme to měli ve vyšších teplotách.. 20-22 stupňů.. Je problém to dělat v bytě, kde není chladná místnost

      Dotaz na teplotu prostoru při kvašení..
      Opravdu platí, že prvních 4-8 dní se nechává hrnec v místnosti s teplotou 15-20 stupňů? To je celkem chladná místnost. A po 84-8 dnech se dává už do zimy - pod 10 stupňů? Stačí tato teplota po týdnu od naložení na dostatečné dokvašení? Prakticky chápu, že i po celkovém dokvaseni potom už zůstává hrnec stále na stejném místě až do jara.. Je to tak? Děkuji Davidto marcela:
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 2.11.2020 12:26
      to David T: Davide, teplota v tom určitě žádnou roli nehrála. Mně se to párkrát stalo také, pak je třeba trpělivě sbírat ten povlak (křís). A když mně dojde trpělivost, použiju pár naběraček vody z okurek (naložených bez konzervantů, můžete si i lák připravit sám). Zelí to neuškodilo. I maminka to někdy dělala a říkala tomu ustalovač. Tak držím palce a kdybyste měl další dotazy, kontaktujte mě na mailové adrese: varimesmarcelou@seznam.cz.
      Odpovědět
    • Josef z Mostu 4.10.2021 9:01
      Na zatížení mám velkou žulovou dlažební kostku
      Odpovědět
  • Hana 15.10.2020 14:57
    Dobrý den, v sobotu jsme nakládali zelí, poctivě ho ušlapali, zelí hodně slehlo (tak na polovinu). Poté jsme ho zalili vymačkanou šťávou, aby bylo pod vodou. V pondělí jsem se do sudu podívala a voda byla úplně vsákla , takže zelí bylo "na suchu". Tak jsem ho ihned zase zalila převařenou vodou se solí. Dnes jsem se znovu na zelí podívala a vody už na něm zase moc není a budu asi muset znovu dolít převařenou vodou. Mrzí mě, že zelí není pod jeho vlastní šťávou. Nevíte, co jsem udělala špatně, že se do něj voda takto rychle vsakuje? Je možné, že jsem zelí moc sešlapala a ono si bere tu vodu zpět? Moc děkuji za odpověď.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 16.10.2020 9:31
      to Hana: Dobrý den, paní Hano. Přiznám se, že Vašemu postupu naložení moc nerozumím. Vy jste buněčnou šťávu odebírali a pak přilívali. Proč?
      Zelí by se mělo (v domácích podmínkách) stlačovat v nádobě, ve které bude zrát (kvasit) - šťáva tedy zůstává v sudu.
      Pokud v první fázi zelí pustilo dost šťávy, pak je zelí OK. Řekla bych, že jste zelí dostatečně nezatížili-o zatížení nic nepíšete. Já používám kámen o hmotnosti 8 kg. Protože, když stlačené zelí nezatížíte, bude putovat ke hladině a bude se zdát, že nemá tekutinu. Budete-li mít další dotazy, kontaktujte mě na mých FB stránkách, ráda Vám odpovím. M.
      Odpovědět
    • Luboš Bílý 13.12.2020 10:07
      to marcela: voda se odebírá proto že nejde stlačit, jde o to zelí co nejvíc" utěsnit" a proto mi vodu vždy co nejvíc odebíráme a pak když je zelí pěkně nášlapané, našťouchané nebo jinak slisované tak když je jí jako a zelí není úplně pod vodou tak se dolívá.
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 14.12.2020 10:47
      to Luboš Bílý: Pane Bílý, my také zelí do kadečky pořádně stlačíme a udusáme. Tekutinu (buněčnou šťávu) nikdy neodebíráme. Maminka i babička to také tak dělaly a zelí se jim nikdy nezkazilo.
      Je škoda, že jste ve svém komentáři nerozvedl, za jakých podmínek odebranou buněčnou šťávu uchováváte a hlavně, jak dlouho ji uchováváte. Neumím si to představit, protože když jakoukoli šťávu (například z jablek či z vína) uložíte do ledničky, tak 4. den začne kvasit a se zelnou šťávou to musí být stejné. M.
      Odpovědět
    • Josef z Mostu 4.10.2021 9:05
      Zcela určitě máte zelíčko málo zatížené
      Odpovědět
  • Barbora 22.9.2020 21:01
    Dobrý den
    Jak velká je prosím kadečka, do které zelí připravujete? Ať můžu spočítat, kolik kilo zelí potřebuju do té své, která má objem 10 l.
    Děkuji za radu.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 22.9.2020 22:55
      to Barbora: Momentálně nevím přesně, jaký obsah má náš sud na zelí. Máme ho na chalupě, takže Vám odpovím v neděli, nejpozději v pondělí. M.
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 27.9.2020 22:52
      to Barbora: Dobrý den, moje kadečka v receptu má objem 30 litrů, takže musíte všechny suroviny pokrátit na 1/3 . Ať se Vám naložení zelí vydaří.
      Odpovědět
  • Helena Miskeiova 2.7.2020 18:12
    Dobrý den,procitam Váš recept na nakládání zelí, ráda bych znala Váš názor na to, že naše zelí bylo letos chuťově dobře, ale bylo měkké.Muze to být vyšší teplotou při uskladnění nebo máte s tímto problémem nějaké jiné zkušenosti? Děkuji za Váš názor, Miskeiova
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 2.7.2020 19:13
      to Helena Miskeiova: to Helena Miskeiova: Dobrý den, paní Heleno. Teplota při uskladnění nemá vliv na to, zda je zelí měkké či trvdé.
      Zelí nakládám stále stejným způsobem, uchovávám ho každý rok stejně. Loni bylo zelí poměrně tvrdé a rok před tím bylo zelí měkké, že stačilo ho jen prohřát a mohlo se podávat. Vysvětluji si tak, že záleží na druhu zelí a podmínkách při pěstování (sucho-vlhko). My, kteří ho pak nakládáme to už nemůžeme ovlivnit. Je to moje vysvětlení, které vychází ze zkušenosti mé i mojí maminky.
      Kdyby byla teplota nepřiměřená, zelí by se kazilo a pokud se nekazí, pak proces nemůžeme ovlivnit. M.
      Odpovědět
    • Ludmila Miskeiova 17.11.2020 18:58
      To se nam jednou stalo, na štěstí asi ze dvěma kg zeli. Bylo nsm řečeno, že jsme koupili druh zeli, které neni vhodné na nakládání.
      Odpovědět
    • Milena 29.1.2021 16:57
      to Helena Miskeiova: Svého času jsem si chtěla udělat vlastní zelí, tak jsem tu problematiku na internetu studovala. Dočetla jsem se, že existují druhy zelí - letní, zimní na uskladnění hlávek a krouhárenské, to je to správné. Letní zelí prý je po vykvašení měkké, blátovité, já jsem naložila zimní, bylo tvrdé, moc kyselé a chuťově to nebylo ono. Zkušení to poznají, já ne a trhovci chtějí prodat, tak vám neřeknou, nebo ani neví. Chcete zelí, tak tady máte, nebo co jako vlastně chcete?
      Odpovědět
  • Lenka 19.1.2020 20:48
    Dobrý den, je normální, aby na hladině a na nádobě u hladiny kvašeného zelí byly ostrůvky plísně? Pěnu nemáme,zelí je vyhlášené,ale zdá se mi když ochutnám nálev,má plísňový ocásek??Mám strach,že se nám zkazí celý soudek??Zelí je celou dobu pod hladinou nálevu a zatížené,kámen omývám a kal a plíseň odstraňuji.Nakládali jsme poprvé, tak nemám zkušenosti? Děkuji za odpověď. Lenka
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 20.1.2020 13:11
      to Lenka: Dobrý den, Lenko. Na Váš dotaz, zda je normální, aby na hladině plavaly ostrůvky plísně, Vám rovnou odpovím, že to normální není a pokud i zelná šťáva je cítit po plísni, pak je s největší pravděpodobností zelí pokažené.
      Mně se to nikdy nestalo.
      Nepíšete, jak dlouho máte zelí naložené a zda celý kvasný proces, který trvá 5-6 týdnů, proběhl normálně. Nedolévala jste na zelí vodu? Neuchováváte zelí v teplé místnosti? Byla nádoba před naložením dobře umytá a po naložení zakrytá, aby do ní nic nespadlo? Těžko na dálku posoudit, co bylo špatně, že se zelí pokazilo. Mléčné kvašení zelí je přírodní proces, který vyžaduje určité postupy tak, jak jsem to ve svém článku popsala. Chápu i Vaše obavy a určité zklamání. Ale neztrácejte chuť si tuhle dobrotu znovu připravit. Stojí to zato. Mně se také vždy všechno nepovede na první dobrou. Tak držím palce. M.
      Odpovědět
    • Ludmila bryvhtova 17.11.2020 18:52
      to ludmila brychtova: to marcela: malo jydele zeli je špatně naložené zelí. Důležitá čistota všeho ci se k nakládání používá, nejlip vyvarit. A další je důležitá teplota, dodržet lhuty je důležité pro vyzrani. Marcelka dobře radi.
      Odpovědět
  • Lenka 21.11.2019 11:52
    Dobrý den, zelí podle Vašeho receptu jsme dělali poprvé.Nevím,zda má být zelák přikrytý keramickým poklopem od začátku, nebo má být nechám přístup vzduchu??? Děkuji.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 21.11.2019 13:50
      to Lenka: Dobrý den, Lenko.
      Základním kamenem úspěchu mléčného kvašení je, že se k zelí nesmí dostat vzduch. MUSÍ BÝT neustále pod hladinou zelné šťávy.
      Zelí se musí zatížit, aby nevyplavalo na hladinu (já používám velký talíř a kámen).
      Nevím, jaký máte keramický poklop. Pokud se dá položit bezprostředně na naložené zelí, tak ho klidně použijte a sud zakryjte třeba utěrkou, aby se při kvašení do sudu nic nedostalo.
      Budete-li potřebovat další rady, klidně napište. M.
      Odpovědět
  • ludmila brychtova 28.10.2019 13:04
    co mám přidat do zelí abych ho měla kyselejší.nebo čím to je že není tak kyselé jak bych chtěla.cukr jsem ještě do něj nedávála.nakládá ho teprve druhý rok,tak nemám takové zkušenosti.prosím poraďte.děkuji Ludmila
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 28.10.2019 17:37
      to ludmila brychtova: Dobrý den, paní Ludmilo. Mléčné kvašení zelí, (tj. bez přítomnosti kyslíku, musí být ponořené stále pod zelnou vodou) je přírodní proces, nic kyselého se nepřidává. Nepíšete, jak dlouho máte zelí naloženo, že se Vám nezdá příliš kyselé.
      Já mám letošní zelí naložené teprve tři týdny a v neděli jsem ochutnávala zelnou šťávu. Šťáva už byla částečně kyselá, ale byla z ní cítit cibule, to znamená, že zelí není hotové. Já mu dávám 6 týdnů, od naložení, čas na zrání. A ze zkušenosti vím, že čím je zelí déle naloženo, tím je kyselejší. Zelí v lednu nebo v únoru je kyselé tolik, že před použitím ho proplachuji vodou.
      Bude-li se Vám zelí zdát i po 6 týdnech málo kyselé, ochuťte si ho v pokrmu trochou octa. Já to nedělám, ale kolik je lidí, tolik je chutí.
      Odpovědět
  • Lubomír 4.10.2019 9:06
    Dobrý den, já dávám do 1L vody 15-20 gr. (1 polévková lžíce)soli na dolévání. Myslím, že 1,5-2 gr. je málo.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 4.10.2019 15:29
      to Lubomír: Lubomíre, máte pravdu. Desetinná čárka se dostala tam, kam nemá. Abychom získali roztok 2%, musíme do 1 litru přidat 20 g soli. Opravím to v textu. Díky za upozornění.
      Odpovědět